صفحه اصلي روايتگر http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TlM4eEwyaHZiV1VtTHlNakkwTnZiblJsYm5Rakl5TXYtdEpvWGNFV2J1dkElM2Q=/صفحه اصلي
اطلاعیه ها http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/T1M4eEx6a21ORGNtTUNZd0lVMXZaR1ZzSmpFME9TOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtJTJmSzdCclZKVUljMCUzZA==/اطلاعیه ها
دريافت آثار http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRJdk1TOHpOQ1kySmpBbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtTjl6NjNsNXNXekUlM2Q=/دريافت آثار
تماس با ما http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRJdk1TOHpOQ1kwSmpBbU1DRkJjbU1tTUM4akl5TkRiMjUwWlc1MEl5TWpMdyUzZCUzZC1MVmhQMyUyZkFraWtZJTNk/تماس با ما
ورود به سيستم http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRJdk1TODFOaVloUVhKakpqQWhZMkZ3ZEdOb1lUMTBjblZsSVdac1kzSmxZWFJsZFhObGNqMW1ZV3h6WlNGbWJISmxjMlYwY0dGemN6MW1ZV3h6WlNGMGFYUnNaVDNaaU5peDJZallyeURZcU5tSElOaXoyWXJZczlpcTJZVWhMeU1qSTBOdmJuUmxiblFqSXlNdi1VaTR3bjZkSHJKZyUzZA==/ورود به سيستم
ثبت نام http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRJdk1TODFOeVloUVhKakpqQWhZMkZ3ZEdOb1lUMW1ZV3h6WlNGblpXNWxjbUYwYjNKd1lYTnpQV1poYkhObElYZGhkR1Z5YldGeWF6MW1ZV3h6WlNGMGFYUnNaVDNZcTlpbzJLb2cyWWJZcDltRklTOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtZ2UzbCUyZks2MTdCcyUzZA==/عضويت
فراموشي رمز عبور http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRJdk1TODFPQ1loUVhKakpqQWhZMkZ3ZEdOb1lUMW1ZV3h6WlNGMGFYUnNaVDNaZ2RpeDJLZlpoZG1JMkxUWmlpRFlzZG1GMkxJZzJMbllxTm1JMkxFaEx5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LSUyZkN2MEpreWQ3MmMlM2Q=/فراموشي رمز عبور
گنجينه راويان http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/Tmk4eEx6RTFPQ1l5TlNZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LTZmQmFaeDBUTUxNJTNk/گنجينه راويان
راهيان نور http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/Tnk4eEx6RTFPQ1l5TmlZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LXlyekZ1aFpJJTJiVzQlM2Q=/راهيان نور
ايثار و شهادت http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRBdk1TOHhOVGdtTXpBbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtZnZoZTVTQjdYNjQlM2Q=/ايثار و شهادت
ويژه نامه http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/T0M4eEx6RTFPQ1l5TnlZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LUZqOTg5cGNGJTJmb0UlM2Q=/ويژه نامه ها
رسانه هاي شهدايي http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/T1M4eEx6RTFPQ1l5T1NZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LVUlMmJxMzRkTzRaTHclM2Q=/رسانه هاي شهدايي
نمايه ها http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRFdk1TOHhOVGdtTXpFbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtRSUyZjhZNVBzSyUyYlY0JTNk/نمايه ها
پاسخ به شبهات http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/TVRVdk1TOHhOVGdtTWpnbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtbiUyYkhRVVolMmZhelg0JTNk/پاسخ به شبهات
صفحه اصلي http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/T1M4eEwyaHZiV1VtTHlNakkwTnZiblJsYm5Rakl5TXYtQ0lWR0xSOHhaRE0lM2Q=/صفحه اصلي
ارتباط با ما http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/T1M4eEwyTnZiblJoWTNSMWN5WTBKakFtTUNGQmNtTW1NQzhqSXlORGIyNTBaVzUwSXlNakx3JTNkJTNkLXVRVTJXJTJiSm1hZXMlM2Q=/ارتباط با ما
درباره ما http://www.ravianerohani.ir/http://www.ravianerohani.ir/fa/T1M4eEwyTnZiblJsYm5SbmNtOTFjR3hwYzNRbU16TW1NQ1l3SVVGeVl5WXdMeU1qSTBOdmJuUmxiblFqSXlNdi1XbjlrRGE2Szk3ZyUzZA==/درباره ما
پايگاه تخصصي راويان|روايتگر - مسئوليت نخبگان در تعامل فرهنگ و انتخابات 2
لطفا صبر کنید
Alternate content if Flash is not supported

صفحه اصلي>ويژه نامه ها>سهمي از سرنوشت
نويسنده: ravayat
امتياز به مطلب:
0.0 (0)
/0
1394/10/21
بازديد: 607
مسئوليت نخبگان در تعامل فرهنگ و انتخابات (2)

مسئوليت نخبگان در تعامل فرهنگ و انتخابات (2)

اشاره:

در شمارۀ قبل در بخش نخست اين مطلب به نكاتي در خصوص راهكارهايي كه مي توان با كمك آنها به روابط اجتماعي ميان افراد برجسته و نخبگان جامعه ياري رساند و به تحكيم مباني نظام جمهوري اسلامي اهتمام ورزيد با يادآوري نكاتي از رهبر كبير انقلاب اسلامي، امام خميني (ره)، اشاره به انتخابات مطلوب، ابعاد داخلي و خارجي آن و ايرادات فرهنگ عمومي اشاره شد؛ در اين شماره، بحث بخش پيش را پي مي گيريم:

در زيرمجموعۀ موانع فرهنگي داخلي، پس از «موانع فرهنگي ريشه دار در فرهنگ بومي جامعه» به عوامل زير مي رسيم:
2. موانع فرهنگي حاصل از اشتباهات دوستان انقلاب

غلبه احساسات، نگرش كوتاه مدت، بي توجهي به توطئه هاي دشمنان، در مواردي موجب مي شود بعضي از دوستان انقلاب و نظام در اظهارنظرها، مصاحبه ها، رفتارهاي خود، حركاتي را انجام دهند كه در پيوند با تبليغات دشمنان خارجي و داخلي، اين احساس را به بخش هايي از مردم منتقل كند كه نكند فرد منتخب از قبل مشخص شده است و انتخابات نوعي نمايش است؛ البته افرادي كه چنين حدس و گماني دارند، آنها هم تحت تأثير غلبه احساسات اند وگرنه مراجعه به عقل براي آنها مشخص مي كند كه چگونه در انتخابات ايران در مواردي گرايش سياسي مجموعه محوري برگزاركننده انتخابات با فرد پيروز، تفاوت آشكاري داشته است. با اين وجود دقت در اين امر كه نهادهاي مشاركت كننده در برگزاري انتخابات بايد بي طرفي كامل خود را در عمل نشان دهند، از ضرورت هاي يك انتخابات مطلوب است.
3. موانع فرهنگي حاصل از اقدامات مخالفان نظام در داخل

مخالفان نظام در كشور گرچه اقليت كوچكي را تشكيل مي دهند، اما اين اقليت شامل طيفي هستند كه نمي توان به راحتي، از كنار آنها گذشت؛ اين طيف را مي توان در گروه هاي زير طبقه بندي كرد:

الف) افرادي كه نسبت به كليت نظام علاقه دارند، ولي تحليل ذهني آنها اين است كه در مسير عملكرد نظام انحرافات جدي وجود دارد و بايد با عدم حضور نسبت به وجود اين انحراف اعتراض كرد.

ب) افرادي كه به كشور و مشاركت در انتخابات علاقه مندند، اما نظام سياسي مبتني بر انديشه هاي ديني را ناموفق و اشتباه مي دانند و نمي خواهند با آمدن پاي صندوق اين نظام را تأييد كنند. متأسفانه در بين اقشار مذهبي و غيرمذهبي از اين گونه انديشه ها يافت مي شود.

ج) افرادي كه اساساً اهل فكر و انديشه نيستند و به چيزي جز كسب منافع براي لذت بيشتر فكر نمي كنند و طبعاً با هر نوع نظم و قانوني كه لذت جويي آنها را محدود كند، مسئله دارند و به طور بنيادين با وجود هر نوع حكومتي مسئله دارند.

د) افرادي كه در نقش مزدور دشمن در داخل ايفاي نقش مي كنند و به روش هاي مختلف از امكانات دشمن استفاده مي كنند. به هرحال اين گروه ها، صرف نظر از انگيزه هاي دروني خود، نه تنها خود در انتخابات مشاركت نمي كنند كه به واسطۀ آنكه معمولاً از موقعيت هايي در جامعه برخوردارند، افراد ديگري را تحت تأثير قرار مي دهند.
4. موانع فرهنگي حاصل از اقدامات سياسي ـ اقتصادي ـ اجتماعي

آنچه در ذهن فرد اتفاق مي افتد و منجر به رفتاري خاص نسبت به انتخابات مي شود، ذاتاً يك پديده فرهنگي است، اما تأثيرات متقابل تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي با فرهنگ جامعه، امري است اجتناب ناپذير و بديهي است كه فشارهاي اقتصادي دشمن در پيوند با معضلات داخلي اقتصاد مي تواند همواره منجر به موانع فرهنگي براي انتخابات مطلوب باشد، همان طور كه جريان هاي سياسي براي دستيابي به رأي بيشتر، به جاي مطرح كردن ظرفيت هاي خود با تخريب سياسي از عملكردهاي نظام در گذشته، بسياري از افراد ساده دل جامعه را به شك و ترديد نسبت به كليت نظام سوق مي دهند.
۲. موانع فرهنگي خارجي

منظور از موانع فرهنگي خارجي، اشاره به اقدامات و آثار فعاليت هايي است كه به قصد تخريب اعتقادات و ارزش هاي ديني از خارج مرزها آغاز مي شود و در اعتقادات، ارزش ها، هنجارها و الگوهاي رفتاري مردم در داخل كشور ظاهر مي شود كه طبيعتاً بخشي از آن در عدم حضور يا انتخاب ناآگاهانه در انتخابات رخ مي دهد.

اين موانع را مي توان از دو منظر مشاهده كرد:
۱ـ۲. فرايندهاي جهاني سازي فرهنگ

علي رغم آنكه به واسطه قدرت فرهنگ آفريني نهفته در دين مبين اسلام، انقلاب اسلامي ايران توانسته است تأثيرات شگرفي در تحولات فرهنگي جهان معاصر داشته باشد، اما همزمان در داخل در معرض تهديدات حاصل از رشد ارتباطات فرهنگي و فرايندهاي جهاني سازي هستيم و چون از گذشته دور، نوعي شيفتگي به فرهنگ غرب در جامعه ما وجود داشته است و هنوز نتوانسته ايم آن را ريشه كن كنيم، نقش توسعه ارتباطات، از طريق بهره گيري از علوم انساني غربي و استفاده از فناوري هاي نوين وارداتي، الگوگيري از معماري و شهرسازي، تقليد از غذا و پوشاك غربي و غيره كه همگي بر مبناي گسترش لذت هاي حيواني موجود در انسان شكل گرفته است و به صورت مستمر و غيرمستقيم تأثيرات خود را وارد فرهنگ جامعه مي كند و علاوه بر تأثيرات خاص خود، بستر را براي تأثيرگذاري بيشتر تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن آماده مي كند و گروه هايي از مردم ما را در دين باوري و حمايت از نظام ديني دچار شك و ترديد مي كند و از آمدن پاي صندوق رأي برحذر مي دارد.
۲ـ۲. تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن

علاوه بر جريان طبيعي فرايندهاي جهاني شدن يا جهاني سازي فرهنگ ها، از آنجا كه گسترش انقلاب اسلامي به صورت اجتناب ناپذير نفوذ فرهنگي غرب را در بين كشورهاي اسلامي و ديگر كشورهاي جهان كند كرده و با موانع جدي روبه رو كرده است و از طرفي هر نوع سرمايه گذاري در تخريب فرهنگ ديني جامعه ما، مي تواند به تضعيف نظام اسلامي و كندي پيشرفت آن منجر شود، استكبار جهاني به سركردگي آمريكا و انگليس، يك جريان آگاهانه براي تخريب بنيادهاي فرهنگي ما طراحي كرده اند كه به طور مستمر تلاش مي كنند تا در زمان برگزاري انتخابات، به صورت فعال تري از سرمايه گذاري هاي انجام شده بهره برداري كرده و هر چقدر مي توانند زمينه تضعيف نظام اسلامي را فراهم كنند.

از فرصت ها و موانع فرهنگي برگزاري انتخابات مطلوب كه بگذريم نوبت به ارزيابي از آثار مثبت فرهنگي برگزاري يك انتخاب مطلوب و آثار مخرب فرهنگي هرگونه اختلال در برگزاري انتخابات خواهيم رسيد.
آثار مثبت برگزاري انتخابات مطلوب

براي دستيابي به مجموعه اين آثار و پيامدها، لازم است مطابق با نمودار زير علاوه بر احصاي آثار مستقيم فرهنگي، آثار غيرمستقيمي را كه از تأثير انتخابات بر مسائل اقتصادي، سياسي و اجتماعي حاصل مي شود نيز شناسايي كرد.

برگزاري انتخابات

آثار مطلوب و پيامدهاي نامطلوب فرهنگي

آثار اقتصادي

آثار سياسي

آثار اجتماعي









بنابراين آثار مطلوب و مخرب فرهنگي را به دو دسته آثار مستقيم و غيرمستقيم تقسيم بندي مي كنيم.
1. آثار غيرمستقيم فرهنگي

۱ـ۱. آثار سياسي: بدون شك با برگزاري يك انتخابات مطلوب كه در آن حداكثر مشاركت همراه با انتخاب يك شخصيت مناسب صورت بگيرد، يك مجموعه آثار سازنده و مثبت سياسي در داخل و خارج رخ مي دهد كه به تدريج در بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي تأثير گذشته و با انعكاس در شاخص هاي فرهنگ سياسي جامعه، يعني افزايش مشروعيت نظام، رشد اعتماد اجتماعي، تقويت روحيۀ قانون پذيري مردم و مسئولان تأثير مثبت مي گذارد.

۲ـ۱. آثار اقتصادي: با برگزاري انتخابات مطلوب و گزينش يك شخص كارآمد، بلافاصله فضاي رواني لازم براي بهبود شاخص هاي اقتصادي فراهم خواهد شد و با ايجاد اميدواري در جامعه، ضمن تأثير مثبت بر فضاي سياسي و اجتماعي آثار مثبت خود را به شاخص هاي فرهنگ سياسي جامعه منتقل مي كند.

۳ـ۱. آثار اجتماعي: يكي ديگر از كاركردهاي برگزاري انتخابات مطلوب، حركت جامعه براساس تصميم گيري مبتني بر عقلانيت بيشتر، مطالعات علمي، مشورت گسترده تر، هم گرايي بيشتر نيروها، ايجاد اميدواري عميق تر بر آينده و تسريع در روند پيشرفت همه جانبه كشور خواهد بود. شكل گيري چنين فضايي علاوه بر آثار مثبتي كه بر شاخص هاي اقتصادي و سياسي خواهد داشت، تأثير مثبتي بر شاخص هاي فرهنگي خواهد گذاشت.
2. آثار مستقيم فرهنگي بعد از برگزاري مطلوب انتخابات

آثار فرهنگي انتخابات مطلوب كه به صورت تدريجي و مستمر ظاهر خواهد شد، هم از رهگذر انتخابات پرشور و مشاركت حداكثري مردم در انتخابات حاصل مي شود و هم از مسير انتخاب كانديداي اصلح با شاكلۀ فرهنگي به دست خواهد آمد. نيرويي كه توان آن را داشته باشد كه دو وجه مشاركت همۀ نخبگان و مردم را در سازندگي كشور با اجرا و پيگيري مستمر طرح هاي فرهنگي براي ارتقاي شاخص هاي فرهنگي همراه كند و بتواند ارزش ها، الگوهاي اخلاقي و رفتاري مبتني بر اعتقادات اسلام را در همۀ نظام هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جاري كند و از عمق وجود، ضرورت اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري را در پيگيري مباحثي چون، طراحي الگوي پيشرفت، مهندسي فرهنگي، اصلاح سبك زندگي، اجراي نقشه علمي كشور، پيگيري تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش، اجراي طرح هاي پيوست فرهنگي را دنبال نمايد.
مسئوليت رسانه ها، سازمان هاي فرهنگي و نخبگان در انتخابات رياست جمهوري

همان طور كه ملاحظه كرديد، مجموعۀ داده و ستاندۀ برگزاري انتخابات با فرهنگ جامعه بسيار گسترده و عميق است و ما معمولاً به سطوح اوليه اين تأثيرات توجه مي كنيم، در حالي كه تدوين پيوست فرهنگي براي اين فعاليت مهم سياسي به همه سازمان ها و افراد مؤثر در برگزاري انتخابات گوشزد مي كند كه در موقع ايفاي نقش خود در انتخابات به سؤالات مهم زير توجه داشته باشند:

1. آيا قانون انتخابات، روش هاي برگزاري، تبليغات رسانه ها، نقشي كه نخبگان جامعه در اين امر دارند به ما كمك مي كند كه از حداكثر ظرفيت هاي فرهنگي جامعه، اعم از اعتقادات ديني، علاقه به وطن، علم، عقل مخاطبان خود بهره ببريم.

2. آيا سازمان هاي اصلي فرهنگ ساز مثل ارشاد اسلامي، رسانۀ ملي، آموزش و پرورش، وزارت علوم، روحانيان براي خود مأموريتي تعريف كرده اند كه موانع فرهنگي مخرب گذشته را از فرهنگ عمومي جامعه بزدايند؟ و مخاطبان خود را به اين نقطه از عقلانيت برسانند كه حضور در انتخابات بهره گيري از يك حق و انجام يك وظيفه الهي و ملي است و نمي توان با برخوردهاي احساسي از كنار آن عبور كرد.

3. آيا تجربه هاي برگزاري انتخابات در طول ساليان پس از پيروزي انقلاب، در اقشار مختلف اجتماعي، چه ميزان در افزايش مشروعيت و مقبوليت نظام نقش مثبت ايفا كرده و چگونه مي توان اين تأثيرات را افزايش داد؟

4. چه نوآوري هايي در برگزاري انتخابات، مي تواند زمينه ساز رشد اعتماد مردم به كارگزاران نظام شود و كاهش اعتماد بخش هايي از مردم را به رسانه هاي داخلي را جبران كند؟ و از نفوذ بيشتر رسانه هاي دشمن جلوگيري كند؟

5. آيا برنامه هاي اعلام شده از سوي كانديداها، ما را به سمت داشتن يك نظام فرهنگ ساز مقتدر و توانمند براي مقابله با جنگ نرم سوق مي دهد يا زمينه رشد توقعات مادي و اقتصادي را فراهم مي كند؟

اين پرسش ها و پرسش هاي مشابه آن، نشان مي دهد كه در همه انتخابات نظام جمهوري اسلامي، نخبگان متدين مسئوليت هاي ويژه اي بر دوش دارند كه بي تفاوتي نسبت به آن، يعني عدم انجام تكليف الهي در عبادت امر به معروف و نهي از منكر.

اينكه شما خوانندۀ گرامي به عنوان يكي از نخبگان جامعه چه مسئوليتي بر دوش داريد، خود بايد تشخيص دهيد، زيرا موقعيت اجتماعي شما، نفوذ كلام شما، رابطه اي كه با خانواده، اقوام و دوستان داريد، قدرت بيان، توان نويسندگي، ميزان دسترسي به رسانه ها، نقشي كه در جامعه ايفا مي كنيد و... مسئوليت هاي شما را تعيين مي كند. آنچه مي توان در اين زمينه مطرح كرد، اين است كه حساسيت شرايط انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و تلاش هاي سازمان دهي شدۀ دشمنان، در كنار اوج گيري قدرت طلبي در بين بعضي از جريان هاي سياسي به جاي عشق به خدمت و تلاش، بي توجهي به استقرار ارزش هاي اسلامي در روابط جامعه در بين بخشي از شخصيت هاي سياسي فعال و مسائلي از اين دست، نشان مي دهد كه همۀ ما مسئوليت داريم، مجموعه اقداماتي را براي برگزاري مطلوب انتخابات سامان دهيم و در نخستين گام، تعريفي تازه از انتخابات مطلوب ارائه دهيم؛ تعريفي كه تنها شامل حضور حداكثري مردم با هر هزينه اي براي نظام نباشد، بلكه افراد تحت تأثير خود را به اين بلوغ فكري برسانيم كه انتخابات مطلوب يعني انتخاباتي كه:

۱. بيشترين حضور از همۀ اقشار جامعه را داشته باشد.

۲. فردي انتخاب شود كه مفهوم مردم سالاري ديني را درك كند و براي طول مسئوليت خويش براي همراه سازي مشاركت مردم و نخبگان در سازندگي كشور، احياي ارزش هاي ديني و اخلاقي برنامه عملي داشته باشد.

۳. متعهدسازي فرد انتخاب شده براي وفاداري به تعهدي كه در موقع اخذ رأي از مردم مي دهد.

وقتي انتخابات مطلوب به اين گونه تعريف شود، ديگر حضور در انتخابات فقط در روز انتخابات معنا پيدا نمي كند، بلكه هر فرد نخبه بايد به عنوان يك مطالبه كنندۀ تعهدات فرد انتخاب شده در طول مسئوليت او، رسالت مطالبه گري خود را به صورت مستمر انجام دهد، گرچه به واسطۀ گستردگي حضور دولت ها در جامعۀ ما و حاكم بودن روح استبداد در لايه هاي پنهان ذهن ما ايرانيان، گاهي در بين مديران مياني مطالبه كنندگان ارزش هاي اسلامي را مجازات مي كنند، اما مگر راهي جز اين وجود دارد و مگر امر به معروف و نهي از منكر واجب تر از اين وجود دارد و مگر رسول خدا (ص) نفرمود كه «خداوند، دشمن مؤمن بي دين است، پرسيدند، مگر مؤمن بي دين مي شود؟ فرمود مسلماني كه امر به معروف نكند، بي دين است».(1)

و سخن آخر اينكه، نخبگان در دو جبهه بايد امر به معروف و نهي از منكر كنند؛ يك جبهه كمك به سلامت فكر و برنامۀ كانديداها و مطالبه گري از آنها و در جبهۀ ديگر، هدايت گري مردم تحت نفوذ خويش براي حضوري فعال در روند انتخابات و داشتن مطالبات درست در طول زمامداري يك رئيس جمهور، تا ان شاءاله مسير پيشرفت كشور سرعتي بيش از اين پيدا كند. ان شاءاله
نتيجه گيري

با توجه به آثار گسترده اي كه انجام انتخابات و خصوصيت فرد منتخب در تحولات فرهنگي كشور دارد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي نمي تواند نسبت به اين مهم بي تفاوت باشد و بايد به نحو مقتضي در زمينه هاي زير فعال شود:

الف) هدايت راهبردي سازمان ها و نهادهاي فرهنگي كشور به ايفاي نقش خود در بهره گيري از فرصت ها و رفع موانع فرهنگي يك انتخابات مطلوب به عنوان يك وظيفۀ نهادينه شده؛

ب) پيش بيني تمهديداتي براي جلب نظر و توجه كانديداها به مسئوليت دولت و رئيس جمهور به مسائل فرهنگي (به ويژه اسناد راهبردي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي) و درج آن در برنامه هاي انتخاباتي خود؛

ج) حساس كردن همۀ نخبگان و تشكل هاي مردم نهاد به مطالبۀ نقش مطلوب دولت در فرهنگ بعد از انتخابات؛

د) فراهم كردن بستر ارزيابي سالانۀ عملكرد دولت ها در تحولات فرهنگي كشور در صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛

هـ) دعوت بي طرفانه از همۀ مردم براي حضوري آگاهانه در پاي صندوق هاي رأي.

۱. بحارالانوار، ج 97، ص 86.
برچسب ها: